Статті,уроки,у світі цікавого.
Історія 6 клас
ТЕМА. ПІДСУМКОВЕ ПОВТОРЕННЯ ВИВЧЕНОГО НА УРОКАХ ІСТОРІЇ СТАРОДАВНЬОГО СВІТУ
Брейн-ринг
Гра завершує навчальний рік, допомагаючи згадати і підсумувати знання, отримані під час вивчення курсу.
Перед початком гри кожна команда делегує по одному представнику до складу журі, куди також входять викладачі історії, для спостереження за об’єктивністю гри і розв’язання суперечок, що можуть виникнути.
Обирається помічник ведучого, до обов’язків якого входить спостереження за часом, ходом обговорення питань, виключення підказок з боку глядачів, а також виставлення оцінок, отриманих командами, на табло. У «Брейн-ринзі» беруть участь 4 команди. Перед початком гри ведучий запрошує на сцену капітанів команд для жеребкування пар, що грають.
Кожен тур триває до моменту, доки одна з граючих команд не набере 5 балів. Переможець туру виходить у фінал. У випадку, якщо відповіді на поставлене питання не надійшло, його виносять на обговорення уболівальників, а ставка наступного питання зростає до 2 балів за правильну відповідь і т. ін. Домашнє завдання, підготовлене командами, оцінюється журі. Можливе виставлення 1 бала обом командам у випадку виконання ними усіх вимог до домашнього завдання. Якщо, вичерпавши запропоновані для туру 10 питань, жодна з команд не набрала 5 балів, у фінал виходить команда, що набрала найбільшу кількість балів. Склад команди — 6–8 чоловік.
1 гра
1. Домашнє завдання.
Юна грецька аристократка готується вийти заміж. Для цього вона замовляє у кращого афінського кравця весільне убрання. Допоможіть
кравцеві створити його.
2. Із розповіді мандрівника про країну, яку він відвідав: «Яка це дивна країна. Там на кущах росте біла вовна». Що це за вовна і в якій країні вона могла зростає? (Мова йде про Індію, а біла вовна — бавовна, що росте на кущах.)
3. Кому могли належати слова: «Мій незабутній брат завжди був для мене взірцем. Нехай будуть прокляті його убивці. Минулої ночі брат явився до мене уві сні. «Чого ти вагаєшся? — вигукнув він.— Іншого шляху немає. Нам призначено обом життя і смерть у боротьбі за благо народу!» (Римському консулу Гаю Гракху, який згадує свого брата Тіберія.)
4. Як жителі різних країн світу вели облік часу? (Єгиптяни — від початку правління нового фараона; греки — від першої олімпіади; римляни — від заснування міста Рима.)
5. Чому греки уявляли собі богиню Ніку крилатою? (Тому, що перемога примхлива і легко може полетіти від того, хто не зміг її утримати.)
6. Що означає крилатий вислів «канути в Лету»? (Летою називалася підземна ріка пекла, що відділяла живий світ від царства мертвих. Води ріки несли забуття. «Канути в Лету» означає зникнути з пам’яті.)
7. Чим можна пояснити, що греки — великі прихильники театру — не влаштовували вечірніх вистав? (Тим, що в Греції не існувало штучного освітлення, щоб увечері глядачі могли дивитися виставу. Тому використовували природне освітлення і починали вистави з ранку.)
8. Звідки походить вислів «писати з червоного рядка»? (З Єгипту, де переписувачі початок нової глави чи розділу виділяли червоним коліром.)
9. Що означає крилатий вислів «І ти, Бруте!»? (В убивстві Цезаря брав участь його найближчий друг — Брут. Побачивши його серед убивць, здивований Цезар і вимовив цю фразу. Вживаючи цей вислів, мають на увазі зраду.)
10. Подумавши одну хвилину, наведіть якнайбільше імен грецьких богів і вкажіть, чиїми покровителями вони були.
2 гра
1. Домашнє завдання.
Через місяць у Греції відкриваються чергові Олімпійські ігри. До вас, кращого художника Афін, звернулися по допомогу щодо створення емблеми цієї події, у якій повинні бути відтворені основні завдання, мета і характерні ознаки події. Запропонуйте свій варіант емблеми.
2. Кому могли належати слова: «Ця людина не зробила мені нічого поганого, я навіть вважав його своїм другом. Але він поводився як цар і знищив наші одвічні свободи... І я був з тими, хто виконав свій обов’язок»? (Бруту, який брав участь у змові римських сенаторів протии Юлія Цезаря.)
3. Хто з відомих літературних героїв Стародавнього світу вперше намагався ухилитися від призову в армію? (Одіссей не бажав йти на війну. Він щойно одружився, став батьком. Тому чоловік удав із себе божевільного: орав землю віслюком, а замість зерен кидав у ґрунт жмені солі. Але його хитрість була викрита: на борозну поклали його новонародженого сина. Одіссей вимушений був оминути дитину, чим він себе видав.)
4. Скільки років тому загинув Спартак? (71 р. до н. е. (дата загибелі вождя повсталих) — 2004 (кількість років у нашій ері) = 2033 років тому назад.)
5. Що означає крилатий вислів «перейти Рубікон»? (Цезар, повертаючись із походу в Рим з перемогою, довго стояв біля прикордонної ріки Рубікон. Її перехід означав, що Цезар знову починає боротьбу за владу в Римі. Вживається у значенні «прийняти важливе рішення».)
6. У якій країні батьки заохочували злодійські та хуліганські витівки своїх дітей, включаючи навіть найтяжчі злочини? (У Спарті, де головною задачею батьків і держави було виховання воїнів, жорстоких і нещадних до ворогів.)
7. Хоча для участі в Олімпійських іграх великих коштів не було потрібно, проте у них змагалися тільки заможні городяни. Чому? (Обов’язкова умова для учасників ігор — 10 місяців щоденних тренувань вдома, а потім ще місяць в Олімпії. Незаможні громадяни не мали стільки вільного часу для тренувань, їм потрібно було працювати, щоб заробити на життя.)
8. Цим відкриттям ми користуємося щодня протягом багатьох сторіч. І, хоча їхній винахід помилково приписують іншим народам, насправді його автори — індійські вчені. Про яке відкриття йдеться? (Створення цифр і системи обчислення, які ми називаємо арабськими, оскільки запозичили їх в арабів. Насправді їх винайшли індійські математики.)
9. Що означає крилатий вислів «покривало Пенелопи»? (Дружина Одіссея Пенелопа, живучи 20 років без чоловіка, обіцяла численним женихам вийти заміж, тільки-но завершить ткати покривало. Але щоночі вона розпускала зроблене. Означає нескінченну працю.)
10. Подумавши одну хвилину, назвіть якомога більше імен героїв давньогрецьких міфів та подвиги, завдяки яким вони уславилися.
Фінал
1. Яку ріку стародавнього світу називали «рікою, що тече навпаки»? Хто її так називав? (Так називали Євфрат єгиптяни, тому що, на відміну від Нілу, вона тече з півночі на південь.)
2. Чому у Вавилоні однаковим символом позначалися Бог Місяця Син і число 30? (Астрономи Вавилону підрахували, що тривалість місячного місяця, покровителем якого є Син, приблизно дорівнює 30 дням.)
3. Археологи знайшли прекрасну стародавню корону, на якій було викарбувано: «Цей головний убір зробив я, кращий ювелір Афін, щоб він прикрашав голову прекрасної імператриці Еврипіки, що жила в 47 р. до н. е.». І хоч перевірка показала, що згадана імператриця дійсно правила тоді у країні, проте корону було визнано фальшивою. Чому? (Якби корона була справжньою, то ювелір, що виготовив її, мав бути сучасником імператриці, а тому ніяк не міг знати, коли закінчиться ера. Це могла знати тільки людина, що жила за часів нашої ери.)
4. Що означає вислів «висікти море»? (Коли буря зруйнувала міст, який побудували за наказом Ксеркса для переправи військ, розгніваний цар наказав висікти море батогами. Означає «безсилий гнів».)
5. Хто з героїв міфів міг би сказати про себе такі слова: «Дотепер болять кістки і ниє спина. Хто б міг подумати, що небо таке важке»? (Герой грецької міфології велет Атлант, який, згідно з міфом, тримав на плечах небесний звід.)
6. Що використовували учасники Олімпійських ігор по стрибках у довжину, щоб подовжити свій стрибок? (Кам’яні чи свинцеві гирі, що під час відштовхування викидали вперед, щоб вони тягли вперед і стрибуна.)
7. У Стародавньому світі великою популярністю користувалися фінікійські вовняні тканини, фарбовані особливою пурпурною фарбою.
З чого її робили? (Фінікійці пірнали на дно моря і діставали відтіля мушлі з равликами, з яких можна було видобути декілька крапель густої рідини. Це і була знаменита пурпурна фарба, тканини з якої блищали на сонці, не вигоряли і зберігали колір після прання.)
8. Від назви якого пам’ятника стародавньої історії пішло слово «фари»? (Від Фароського маяка в Олександрії — одного з семи чудес світу. Його світло було таким яскравим, як ліхтарі сучасних машин.)
9. Який відомий літературний герой став першою в історії людства жертвою пиятики? (Одноокий циклоп Поліфем, син володаря морів Посейдона з поеми Гомера «Одіссея». Випивши чашу вина, запропоновану йому Одіссеєм, Поліфем сп’янів і заснув, а юнак уразив його єдине око, завдяки чому разом з товаришами зміг вибратися з печери під черевом баранів, зв’язавши їх по троє, щоб Поліфем не зміг знайти втікачів.)
10. Звідки походить вислів «вухо хлопчика на його спині»? (У єгипетських школах, де училися тільки хлопчики, балакучих і неуважних учителі били по спині.)
Питання для уболівальників
1. Китайський лікар відвідує хворого. Той морщиться, не бажаючи питии незвичні ліки: вони гіркі, в’язкі, мають дивний смак і запах, але лікар відповідає: «Ліки рідко бувають приємними, але вони повернуть тобі сили». З того часу ці ліки ми п’ємо щодня. Які саме? (Чай, що володіє цілющими властивостями, особливо при застуді.)
2. У чому особливість давньоєгипетського письма? (У ньому немає голосних, тому різні за змістом слова позначаються однаково.)
3. Де і коли вперше був побудований ліфт? (У палаці імператора Нерона в II ст. до н. е.)
4. Обід багатих римлян складався з трьох змін блюд, одна з яких мала назву «інші столи». Чому? (Після другої, головної зміни блюд, що складалася із семи страв, замість того, щоб прибирати брудний посуд, раби виносили столи разом із посудом, а на їхнє місце приносили інші — з фруктами та винами.)
5. Де вперше в історії Стародавнього світу визначили тривалість року? (Рік на 12 місяців і 365 днів уперше поділили в Єгипті.)
6. Який народ уперше винайшов матеріал, призначений для письма? (Стародавні єгиптяни винайшли для письма папірус.)
7. Символом якого міста і чому є вовчиця? (Міста Рима. Вовчиця, згідно з легендою, вигодувала засновників міста Ромула та його брата-близнюка Рема. Підступний цар Амулій наказав утопити немовлят у водах Тібру.)
8. Звідки пішла назва «термос»? (Від давньоримських лазень — терм. «Терма» латиною означає — «та, що зберігає тепло».)
Словниковий ланцюжок: сто слів
(гра з вивчення визначень, понять, термінів курсу історії Стародавнього світу)
Обов’язковою умовою вивчення історії Стародавнього світу є робота над поняттями, термінами, іменами та їх визначеннями. Для цього учні на початку навчального року заводять історичні словники, куди заносять не знайомі для них історичні слова та їх тлумачення.
Гра допомагає повторити й узагальнити в ігровій формі вивчені назви, терміни, імена, поняття, виявити рівень знань учнів з цих питань.
Суть гри: пригадати якомога більше слів, пов’язаних із вивченим курсом. При цьому кожне наступне слово повинне починатися з літери, якою закінчується попереднє. Таким чином, ми складаємо своєрідний «словниковий ланцюжок».
Варіантів проведення гри декілька:
1. «Струмочок» — індивідуальна гра, в якій бере участь увесь клас. Передаючи хід як естафетну паличку від одного учасника до іншого по колу, учні повинні створити якомога довший ланцюжок. Щоб запобігти повторенню, названі слова слід записувати на дошці. Учень, який, отримав право ходу, і не може назвати слово, вибуває з гри. Перемагають ті учасники, які завершили ланцюжок. Оцінки «10–12» виставляються гравцеві, який у ході гри пригадав не менше 7–8 історичних слів і правильно дав їм визначення. Гру «Струмочок» можна провести як командну.
2. «Пас» — завдання і суть гри такі ж самі, але діти працюють у парах. Два учасники, передаючи хід по черзі одне одному, складають власний ланцюжок. Перемагає та пара, в якої він виявився найдовшим. Гру в «Пас» можна проводити не тільки в парі, але й у малій (4–5 чол.) групі.
Учитель (ведучий) може трохи змінити умови гри, запропонувавши учасникам: а) готовий ланцюжок слів, де учасникам треба дати їх визначення; б) визначення, за якими учасникам треба дібрати слова.
Учитель може дозволити учасникам користуватися своїми словниками на початкових стадіях знайомства із грою та її умовами, але можна обійтися й без словникової підказки.
Варіант ланцюжка
1. ГургуШ — представник найбіднішої верстви Шумеро-Аккадського царства;
2. ШадуФ — пристрій для подачі води на поля;
3. ФемідА — богиня правосуддя;
4. АмазонкА — жінка-воїтельниця5. АвстралопітеК — найдавніший предок людини (6–2,5 млн років тому);
6. КвестоР — урядова посада в Римі, особа, що здійснювала слідство;
7. РеформА — перетворення в державі;
8. АреопаГ — орган управління в Афінах, складався з представників родової знаті, що обиралися пожиттєво, здійснював державний контроль та суд;
9. ГегемоніЯ — панівне становище однієї держави над іншою або однієї людини над іншою людиною;
10. ЯзичництвО — найдавніша релігія, поклоніння багатьом богам, які, як правило, уособлювали сили природи;
11. ОратоР — красномовець, виголошував промови;
12. РамапітеК — примат, від якого почалася еволюція людини;
13. КульТ — система обрядів вшанування богів чи людей, які ставили на меті здобути їхню прихильність;
14. ТріумвіраТ — колегія для упорядкування республіканського ладу в Римі, боролася за владу з Сенатом;
15. ТріумФ — свято на честь перемоги;
16. ФороС — обов’язковий грошовий внесок у скарбницю Афінського морського союзу для покриття військових витрат;
17. СатраП — чиновник у Перській імперії, намісник провінції;
18. ПітекантроП — предок людини (1,5 млн – 100 тис. років тому);
19. ПатроН — член патриціанського роду, покровитель бідних;
20. НобілітеТ — вища верства суспільства в Римі;
21. ТаланТ — грошова одиниця в Греції, дорівнювала 6 000 драхм;
22. ТермА — давньоримська лазня;
23. АгностиК — прихильник філософського учення, що заперечували можливість пізнання світу;
24. КонсуЛ — найвища урядова посада в Римі за часів республіки;
25. ЛаконікА — область у Південній Греції;
26. АполлоН — грецький бог, покровитель мистецтв;
27. НомарХ — правитель нома, намісник в Єгипті;
28. ХаритА — богиня краси та витонченості в Греції;
29. АфоН — давньогрецька гора;
30. НаядА — річкова німфа;
31. АфінА — у давньогрецькій міфології богиня війни і перемоги, а також мудрості, знань, мистецтва і ремесла;
32. АрхонТ — один з дев’яти найвищих урядових осіб в Афінах;
33. ТабУ — ритуальна заборона на певну дію;
34. УраН — римський бог неба;
35. НоМ — адміністративно-територіальна одиниця в Єгипті;
36. МагістраТ — урядова посада в республіканському Римі, за яку урядовці, що її посідали, не одержували заробітної платні;
37. ТутмоС — єгипетський фараон доби Нового царства, що здійснив завойовницький похід в Азію;
38. СенаТ — уряд Римської держави;
39. ТутанхамоН — єгипетський фараон, наступник Ехнатона, що повернув столицю в Мемфіс;
40. НуН — єгипетський «бог богів»;
41. НефтідА — єгипетська богиня, «володарка дому»;
42. АтуМ — єгипетський бог сонця, попередник бога Ра;
43. МааТ — богиня правосуддя;
44. ТрапезіТ — банкір стародавньої Греції;
45. ТоТ — єгипетський бог мудрості;
46. ТефнуТ — єгипетська богиня вологості, дружина бога Шу;
47. ТелемаХ — син Одіссея та Пенелопи з відомої давньогрецької поеми Гомера «Одіссея»;
48. ХапІ — бог Нілу, священний бик в Єгипті;
49. ІлоТ — раб у Спарті;
50. ТираніЯ — форма влади у Греції, для якої характерне єдиновладдя в інтересах демосу;
51. ЯмхаД — перша держава аменореїв у Північній Сирії;
52. ДіадоХ — полководець в армії Александра Македонського;
53. ХароН — перевізник померлих через річку Арехон до підземного царства;
54. НавуходоносоР — цар, за часів правління якого Вавилон пережив друге піднесення, коли було споруджено одне з чудес світу — висячі сади Семіраміди;
55. РаджА — верховний правитель у давній Індії;
56. АгорА — народні збори у давніх греків, а також площа в Афінах, де вони відбувалися;
57. АккаД — північна частина Дворіччя;
58. ДомінанТ — абсолютна необмежена монархія, встановлена в Римі за часів Діоклетіана;
59. ТіглатпаласаР — цар Ассирії, що проводив активну завойовницьку політику;
60. РабствО — повна залежність людини;
61. ОбоЛ — грецька мідна, срібна або бронзова монета, а також одиниця ваги;
62. ЛатифундіЯ — велике землеробське господарство в Римі;
63. ЯсоН — провідник аргонавтів, які вирушили у Колхіду на пошуки золотого руна;
64. НабоніД — цар Вавилону, наступник Навуходоносора ІІ;
65. ДрахмА — грошова та вагова одиниця в Греції;
66. АшшурбаніпаЛ — цар Ассирії, засновник найдавнішої у світі бібліотеки;
67. ЛітургіЯ — державна грошова повинність багатих громадян у Греції, обряд богослужіння;
68. ЯнінА — одне з найвідоміших грецьких озер;
69. АмфорА — глиняний посуд для рідких чи сипких продуктів у Греції з двома ручками, який має округлу чи видовжену форму;
70. АртемідА — грецька богиня полювання;
71. АмфітритА — богиня моря;
72. АндромахА — дружина Гектора;
73. АристофаН — грецький поет, «батько комедії»;
74. НептуН — бог моря;
75. НереїдА — морська німфа, донька Нерея;
76. АргонавТ — член команди, що вирушила в Колхіду на пошуки золотого руна;
77. ТіамаТ — у шумеро-аккадській міфології — морська покровителька;
78. ТраяН — римський імператор, за часів правління якого імперія досягла максимальних розмірів;
79. НаварХ — командуючий флотом у греків;
80. ХеопС — фараон, ім’ям якого названо найбільш відому у світі піраміду;
81. СпартА — відомий давньогрецький поліс у Лаконіці, інша назва — Лакедемон, конкурент Афін;
82. АфродитА — грецька богиня краси;
83. АмфітеатР — споруда для видовищ, в якій місця для глядачів розташовані півколом одне над одним;
84. РеМ — один з братів-близнюків засновників Рима;
85. МардуК — верховний бог в шумеро-аккадській міфології;
86. КолоН — орендар землі в Римі часів імперії;
87. АріаднА — донька критського царя Міноса, яка допомогла Тесею вийти з лабіринту;
88. АгамемноН — в «Іліаді» – цар Мікен, який очолював військо греків під час Троянської війни;
89. НуТ — єгипетська богиня неба;
90. ТроЯ — друга назва давньогрецького міста Іліон;
91. ЯгвЕ — єдиний бог євреїв;
92. ЕпікуР — відомий грецький філософ-матеріаліст (341–270 до н. е.), засновник філософської школи;
93. РодоС — острів, на якому знаходилася бронзова статуя бога Геліоса;
94. СтоїК — представник грецької філософської школи, що закликала до невтручання та спокою;
95. КіфарА — давньогрецький струнний музичний інструмент, грою на якому зачаровував слухачів Орфей;
96. АрхімеД — відомий грецький учений із Сіракуз;
97. ДемосфеН — афінський оратор, лідер демократичної антимакедонської групи;
98. НаххунтЕ — бог сонця у жителів Межиріччя еламітів;
99. ЕсхіЛ — давньогрецький поет, автор відомої поеми «Перси»;
100. ЛеоніД — спартанський цар, що загинув у битві при Фермопілах.
Міфи Стародавнього світу
(спільні риси шумеро-аккадської, єгипетської, грецької та римської міфологій)
Історія народів, що живуть на землі, дуже давня. Наших пращурів оточувала сувора природа. Виверження вулканів, землетруси, бурі та грози, повені та посухи, спека й морози, інші стихійні лиха, методів боротьби з якими в ті часи ще не було винайдено, загрожували їм. Схід і захід сонця, зміна дня і ночі, пори року, рослинний світ, що завмирав восени і відроджувався навесні, сама земля, явища, яких вони поки що пояснити не могли, здавалися далеким предкам справжнім дивом, здійснити яке могли тільки великі чарівники. Мало знаючи навколишній світ, люди все пояснювали впливом могутніх надприродних магічних сил. Так виникли уявлення про богів і духів, яким підвладне усе на землі, та міфи — фантастичні оповідання про те, як було створено Землю і людину, як виникло життя.
У кожного народу з прадавніх часів існують власні міфи, у яких відбилися їхні уявлення про світ. Крім богів, їх дійовими особами є герої, які ведуть боротьбу зі злом.
Герої міфів мали різні імена, але їхні дії і вчинки були дуже схожими. І це не випадково. Справа в тому, що давні народи жили за схожих умов, майже однаково розвивалися, долали етапи історії. Тому в історіях, які нам дарують міфи, дуже багато схожого.
Мета гри: згадати найвідоміших героїв світових міфів та їх роль у розбудові Всесвіту; знайти спільні риси та схожих дійових осіб у шумеро-аккадській, єгипетській, грецькій та римській міфології; пояснити причини схожості та відмінності в міфології різних народів.
ХІД ГРИ
Клас поділяється на 4 команди, кожна з яких отримує завдання.
1. Відшукати у палетці «Угорського кросворду» імена 13 найвідоміших богів.
2. Пригадати й розповісти кілька міфів про них (кожна команда готує до 3 міфів.)
3. Назвати відповідних богів з міфології інших народів.
Перед початком гри проводиться жеребкування, на якому капітани команд обирають: а) країну, з міфами якої доведеться працювати команді, відшукуючи своїх героїв; б) країну, міфічних героїв якої треба підібрати до «своїх».
Завдання командам можуть скластися таким чином:
І команда
а) відшукати героїв шумеро-аккадської міфології;
б) порівняти їх із грецькими героями.
ІІ команда
а) єгипетська міфологія;
б) римська.
ІІІ команда
а) герої грецьких міфів;
б) єгипетські міфічні герої.
IV команда
а) герої римських міфів;
б) шумеро-аккадська міфологія.
Правила гри
Серед хаотично розташованих літер методом викреслювання знайдіть імена 13 богів давньої міфології.
1. Покровитель неба.
2. Цар богів (покровитель повітря).
3. Суддя (духи) підземного царства.
4. Покровитель землі, мудрості.
5. Бог неба.
6. Бог сонця.
7. Верховний бог або бог початку.
8. Бог (богиня) війни.
9. Покровителька любові, домашнього вогнища.
10. Бог (богиня) царства мертвих.
11. Покровитель(ка) тваринництва, ремесла.
12. Покровитель(ка) землеробства, родючості.
13. Покровитель води, вологи, морський покровитель(ка).